Clean Totaal
5 maart 2021
Schoenmaker, blijf bij je leest. Dit gezegde past Militex als een maatpak. Terwijl de hele wereld schreeuwde om desinfectiemiddelen tijdens het begin van de coronapandemie bleef Militex zich focussen op de productie van hoogkwalitatieve en duurzame reinigingsmiddelen. De focus blijft het leveren van meerwaarde vanuit expertise van de producten en de toepassingen.
De laatste jaren was het relatief stil vanuit IJmuiden. Commercieel directeur Guus Ploeger: “We hebben er bewust voor gekozen om te werken aan een stabiele organisatie om vanuit daar verder te bouwen. Daarom hebben we het team uitgebreid met specialisten op verschillende fronten. Van het laboratorium tot de marketing. In totaal hebben we best veel veranderingen in een klein team doorgevoerd. Een bewuste keuze, want nu hebben we ondernemers in een onderneming. En dan is het tijd om van je te laten horen.”
Militex luistert naar de markt
Dat is wat Hetty Huurneman-Beltman graag hoort. Per 1 september 2020 is zij bij Militex verantwoordelijk voor sales en marketing om samen Kim Visser (marketing en communicatie) de marketing naar een hoger plan te trekken en meer zichtbaar te worden. Nu de fundering staat is het tijd om niet meer vanonder het maaiveld te opereren maar daarboven. De eerste signalen hierover zijn positief. De mensen zien het verschil!” Aan de kernwaarden verandert de organisatie niets. “We waren altijd een productiebedrijf en dat zijn we nog steeds, maar we luisteren nóg meer naar de markt. Zodoende wordt duurzaamheid steeds belangrijker en scheppen we heldere verwachtingen met een duidelijk advies en persoonlijke aandacht.
Verwachtingsmanagement
Er wordt steeds meer van de reinigingsmiddelenfabrikant verwacht. Militex levert daarom niet zomaar, maar neemt de adviseursrol op zich. Huurneman-Beltman: “Wij komen problemen oplossen vanuit de visie ‘wij komen je helpen’. Wij focussen ons niet op de USP’s maar draaien het om. Wat is de ‘Reason to Buy’? Waarom zou de klant bij ons willen kopen; is service en kwaliteit daarbij voldoende of is er meer voor nodig?
Dankzij tientallen jaren schoonmaakervaring en meer dan zeventig jaar ervaring in de productie geven wij hier uitstekend antwoord op. Schoonmaken is voor ons allemaal, iedereen moet wel eens schoonmaken, of je het nu leuk vindt of niet. Schoonmaken is een van de eerste dingen die we leren en dagelijks meerdere keren doen, van handen wassen tot even een doekje over het aanrecht halen. En dat vinden wij mooi. Wij hebben de middelen om te helpen om de schoonmaakklus leuk en gemakkelijk te houden, met een hygiënisch schoon resultaat als uitkomst.”
Met een strik
Ploeger vult aan: “Dat is te zien aan de afgelopen maanden. Het belang van schoonmaak is heel erg duidelijk geworden. Mensen zien het nut er eindelijk van in en hebben er geld voor over. Dus je zag dat de markt overspoeld werd met allerlei producten met soms claims waar je vraagtekens bij zou moeten zetten. Wij hebben heel duidelijk gezegd: wij kiezen de adviserende rol en zijn niet de cowboys. Vanuit onze expertise van reiniging en de marktkennis leveren wij betrouwbare reinigingsmiddelen, in een ‘doos met een strik’. We blijven we ver weg van praktijken die niet bij ons passen.”
Ongekend
Dus werd er doorontwikkeld, zijn er nieuwe producten getest en zijn er pilots gedraaid. Voornamelijk met microbiologische reinigers. Een specifieke tak van sport, aldus Hetty. “Er zijn er veel die een doosje reinigingsmiddelen kunnen produceren en verkopen. Er zijn er echter maar weinig die luisteren naar aanbevelingen vanuit de wetenschap en de praktijk en daarmee aan de slag gaan.” Gebruikers die willen starten met microbiologische reinigers raden wij dan ook altijd aan om met deze reinigers een periode te testen en zich te laten verrassen door de kwaliteit en lange nawerking. Dan ziet men pas dat Militex met deze producten echt wat neerzet en het verschil maakt. Zo presteren wij altijd. Schoonmaken met microbiologische reinigers biedt ongekende mogelijkheden. Door de natuurlijke opruimers van de natuur toe te voegen aan het reinigingsmiddel, zorgen we dat we de flora helpen en de wereld bij iedere reinigingsbeurt een beetje schoner en mooier wordt.”
Ze vervolgt: “De inzet van microbiologie stopt niet bij reinigers, daar begint het pas. De mogelijkheden zijn namelijk eindeloos en bewezen veilig. Zo zien we bij diverse grootgebruikers in de agrarische sector dat door het toepassen van microbiologische reinigers het fijnstof gehalte in stallen enorm wordt gereduceerd en zijn er andere positieve neveneffecten te zien die bijdragen aan het dierenwelzijn. De bacteriën die gebruikt worden zien we in de markt ook terugkomen in crèmes en zalfjes, wetende wat de voordelen zijn van deze goede bacteriën, in de volksmond ook wel probiotica genoemd. Het is ongekend wat je daarmee kunt.”
Militex maakt impact
Het gebruik van microbiologische reinigers past naadloos in de visie van Militex en de wens van de markt om duurzaam te reinigen. Ploeger: “Daarmee maak je echt het verschil en creëer je impact in het dagelijkse proces. Niet voor niets kon Militex deelnemen aan Impact Nation van ABN AMRO. We zijn trots op het feit dat we geselecteerd zijn om deel te mogen nemen aan dit bijzondere project. In de loop van het programma is op advies van ABN AMRO Clear Circle toegevoegd en in gezamenlijkheid zijn we verder gegaan met een totaalconcept wat in de toekomst verder uitgerold gaat worden. Dat een partij als ABN AMRO gelooft in onze duurzaamheidsvisie geeft aan dat we op de goede weg zijn. De wereld kan een stuk groener gereinigd worden, dat bewijzen wij. En daar zijn we trots op! Al is het eerlijke verhaal dat je soms niet zonder traditionele middelen kunt bij zware vervuiling, om eerst een nul-situatie te bereiken alvorens met microbiologische reinigers aan het werk te gaan.”
Ploeger vervolgt: “Duurzaamheid, natuur en microbiologie zijn belangrijk, maar we zijn, en worden, geen Reformwinkel en zullen niet roomser worden dan de paus. We zijn geen cosmeticabedrijf, onze producten draaien om reiniging en het boeken van resultaat. De combinatie van private label en ons eigen merk EcoFactory zorgt dat wij een uitgebreid assortiment hebben voor alle reinigingsuitdagingen, van één doosje met zes flacons tot honderden liters per levering.”
De producten binnen het EcoFactory assortiment zijn op doosniveau leverbaar en hoogwaardig van kwaliteit en voorzien van fijne parfums. Uit respect voor onze private label klanten, zijn ze echter nooit exact hetzelfde als de producten die private label verkrijgbaar zijn. “Daar wordt bewust onderscheid in gemaakt. Wel zijn alle Ecofactory producten ecologisch. Ze zijn microbiologisch en/of voorzien van het Ecolabel en passen allemaal in het Green Key keurmerk. Het gaat ons om het bieden van een extra keuze door het aanbieden van een kwalitatief hoogstaand huismerk. Dat stralen we ook steeds meer uit zonder dat het puur om marketing draait. Daar zijn we niet zo van”, spreekt Ploeger.
No nonsense
Huurneman-Beltman vult de commercieel directeur aan: “Wij vertellen het eerlijke, duidelijke en transparante verhaal en claimen niets wat niet waar is. Al onze etiketten zijn kloppend en er worden geen zwamverhalen verteld. Kijk, als je nooit liegt, hoe je ook niks te onthouden. Dat komt misschien ook wel door de roots van Guus en mij”, lacht Huurneman-Beltman. “Wij komen uit het Noorden en Oosten van Nederland en passen, misschien wel juist daardoor, precies in de no-nonsense mentaliteit van Militex, waar we het belangrijk vinden dat het verhaal wat je verteld, het eerlijke verhaal is. Dat hoeft niet per definitie een mooi verhaal te zijn.
Vooruitstrevend in MVO
Militex loopt al 73 jaar voorop als het gaat om maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering. MVO was direct bij de oprichting in 1948 hét centrale thema. Militex werd in dat jaar opgestart door twee oud-militairen. Het ging niet om snelle omzet, maar vooral om het sociale kader waarbinnen oud-militairen, voormalige verzetswerkers en oorlogsslachtoffers aan het werk konden. Allemaal mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, een vooruitstrevende blik.
En zo is het maar net. Een frisse toekomst voor Militex met een vernieuwd team, tientallen jaren ervaring en de zoektocht naar reinigingsoplossingen die duurzamer zijn, veiliger zijn voor mens en milieu en een beter resultaat bieden. Militex is klaar voor de volgende stap.
Bekijk het volledige artikel hier.